אם יש בבעלותכם עסק ואתם רוצים שהוא יצמח באופן משמעותי ויצליח, עוד השנה, ממש לא מומלץ להתנהל מתוך תגובתיות למתרחש מיום ליום, לא מעט עסקים קורסים רק משום שהם התנהלו עם כיוון הרוח ומצב הרוח ללא תוכנית אסטרטגית.
תוכנית אסטרטגית טובה היא זו שמבוססת על הבנה עמוקה של השוק, קהלי היעד והעוצמות העסקיות הקיימות, כזו שמאפשרת נקודת מבט של כמה שנים קדימה, מסמנת את הדרך והכיוון אליו אתם הולכים, מייצרת תחושות שליטה ובהירות ומאפשרת לכם לקבל החלטות נכונות ומהירות.
באמצעותה אפשר לבנות תכנית עבודה מסודרת, ואם פועלים לפיה - הסיכויים להצלחה גדולים מאוד.
כדי שגם אתם תוכלו להתוות לעצמכם את הדרך לקפיצה עסקית, ריכזתי עבורכם את עשרת אסטרטגיות הצמיחה לעסקים קטנים ובינוניים, שיכולות להאיץ משמעותית את הפריצה של העסק שלכם. שנה חדשה זו הזדמנות
מצוינת להבין איזו מביניהן מתאימה לכם וכיצד תוכלו להשתמש בה נכון. לכם נשאר רק לבחור ולהתחיל ליישם.
מהי בכלל אסטרטגיה עסקית?
בפשטות, האסטרטגיה העסקית מגדירה את הדרך הספציפית והכי טובה שמתאימה לנו ולעסק שלנו
– כדי להגשים את החלום העסקי שלנו. והיא, הבסיס לכל.
רוב העסקים חושבים שיש להם אסטרטגיה, אך למעשה פועלים בשוטף באופן תגובתי למה שקורה
ביום יום ולא מתוך מחויבות לתמונה הגדולה. זה משול לנהיגה ברכב עם עיניים עצומות - מסוכן! וזה
כמובן רע מאוד לעסק ולאיכות החיים של המובילים אותו.
מתי צריך אסטרטגיה עסקית?
התשובה הקצרה - תמיד.
יש בעלי עסקים שעושים חשיבה אסטרטגית ומגבשים את התמונה הגדולה כשמקימים את העסק –
שזה מצוין, אבל רבים מגיעים לזה שוב רק כשנתקעים והעסק מדשדש או אפילו נמצא בירידה. זה
פחות מומלץ. עדיף לבצע חשיבה כזאת דווקא כשהכל בסדר, כשהעסק צומח ומאפשר נינוחות
בריאה ומלאת חזון כדי לתכנן את הקפיצה המשמעותית הבאה.
אז איזה אסטרטגיות עסקיות קיימות ומה מתאים לעסק שלכם?
אין צורך להמציא את הגלגל, ידע זה כוח וניתן להשתמש בניסיון נצבר של עסקים מצליחים
ובאסטרטגיות מנצחות שעבדו טוב למישהו אחר.
ריכזתי עבורכם עשר אסטרטגיות שתוכלו לבחור אחת או יותר מתוכן כדי להקפיץ את העסק שלכם
קדימה ולהגדיל אותו משמעותית - במכפלות.
עשר אסטרטגיות צמיחה לעסקים קטנים ובינוניים:
· מחנות לרשת – מודל זכיינות/סניפים: אסטרטגיה שמגדילה את הפעילות העסקית שלכם באמצעות סניפים בניהולכם או על ידי מכירה לזכיינים.
רונה וליאת, הן שתי מעצבות שניהלו חנות טקסטיל קסומה בראש פינה שהצליחה ושגשגה. הקולקציות שלהן נחטפו והקהל שלהן היה מסור ונאמן. הן הבינו שהן בשלות להביא את הבשורה לעיר הגדולה ולהגדיל משמעותית את קהל היעד הפוטנציאלי שלהן. לפני חצי שנה, הן פתחו חנות דגל במרכז תל אביב.
שירלי בחרה לגדול במודל של זכיינות, היא מורה לפילטיס שיצרה מודל עסקי ומיתוג מצוינים, עם אלפי עוקבים באינסטגרם, שהניבו לה רווח תפעולי של 50,000 שקל בחודש על בסיס של 15 מיטות ולו"ז שיעורים מסוים.
במודל זכיינות חשוב שיהיה ממש ספר הפעלה שיורד לפרטי פרטים. שירלי ייצרה ספר כזה וכללה בו את השיטה המדויקת להנחיית המדריכות, תהליך השיווק, המשפך השיווקי שמייצר לידים וכל השאר. היא הפכה להיות המטה. זה מה שחשוב במודל זכיינות: לספק לזכיין את הדרך בה יגיע גם הוא לאותו רווח תפעולי תוך שמירה על כל השיטות, העיצוב, הנראות והמותג כדי להגיע לאותן התוצאות. בדר"כ הזכיין משלם סכום כסף ראשוני עבור המותג ומחויב להישאר צמוד למוצרים, הספקים, נהלי העבודה ובמקרה של מסעדות ובתי קפה – גם לתפריטים. זה יכול להקל גם בהוצאות - רשת בתי קפה למשל יכולה לקנות במשותף את המוצרים ולהוזיל משמעותית את העלויות.
למי זה מתאים? רשת - כשיש גב כלכלי או מימוני להתרחב לאזורים גיאוגרפיים נוספים, זכיינות - לעסקים שפיצחו את המודל העסקי של רווחיות בנקודה, יש להם ידע נצבר ושיטה מדויקת להפעלת נקודה והם בעלי מותג חזק שיאפשר לשחזר את ההצלחה במקומות נוספים.
· פיתוח ערוצים דיגיטליים – הגדלת מכירות באינטרנט (אתר, קורס דיגיטלי): אסטרטגיה זו עושה שימוש בערוצי הדיגיטל השונים כדי להגדיל מכירות, אם באמצעות אתר וירטואלי כמו אלו שפרחו בתקופת הקורונה (שחשוב שיהיה מכירתי ויזכה לתפעול ועדכון תמידי), או בבניית מוצר דיגיטלי הנמכר לגולשים.
רונה וליאת מחנות הטקסטיל, לא הסתפקו בסניף הדגל בתל אביב. הן פיתחו גם אתר שהוא למעשה חנות אינטרנטית שמכילה את כל המוצרים שלהן רק בעולם הוירטואלי. הן התייחסו אל האתר כאל חנות נוספת וייצרו בו כמו בשתי החנויות שלהן פעילויות של קידום מכירות ותפעול תמידי. הן מינו לתפקיד עובדת שתהיה מנהלת החנות הוירטואלית והיא אחראית על הקידום, עדכון החנות, תפעול ושירות לקוחות כמו בסניף.
למי זה מתאים? לחנויות המבוססות על מלאי כגון חנויות צעצועים שפרחו בזמן הקורונה, למסעדות ובתי קפה שעובדות על משלוחים ועוד. לכל מוצר שיכול להימכר דרך אתר. השנתיים האחרונות הביאו לקפיצה גדולה של מוכנות לקוחות לבצע עסקאות מרחוק ושיטת המכירה הזו נוסקת ותמשיך לנסוק בשנים הקרובות.
מוצר דיגיטלי נועד כדי לשתף בתוכן בעל ידע על סוגיו השונים בתמורה לתשלום על רכישתו. שירלי, המורה לפילטיס פיתחה קורס מובנה בן עשרה שיעורים אותו היא מכרה באינטרנט עבור אימונים ביתיים וכך הגדילה הכנסות.
למי זה מתאים? לעסקים מבוססי ידע שיכולים למכור את הידע שלהם ללא פונקציה של זמן ולהגדיל את ההכנסה.
· פיתוח מרכז רווח: אסטרטגיה של בניית יחידה ארגונית נוספת בעסק על בסיס הפעילות הקיימת ועל בסיס הוצאות הקבועות שלנו. הרעיון הוא להשתמש במה שיש כבר בעסק ולהישען על אותו המותג והגרעין העסקי כדי לייצר עוד מרכזי רווח אם באמצעות מוצרים, הרחבה גיאוגרפית, לקוחות או שירותים חדשים. בית קפה שאני מלווה החל למשל להכין מגשי אירוח המיועדים לישיבות בארגונים ולאירועי חברה על בסיס הטבחים, הצוות וחומרי הגלם הקיימים. מיטל, שמנהלת מועדון גלישה, החלה לקיים אירועים קטנים בים. כל עסק צריך ויכול לפתח מרכזי רווח על בסיס ההוצאות הקבועות הקיימות כבר. זה רק דורש ניתוח הקיים וחשיבה שיווקית בריאה.
למי זה מתאים? לכולם. מצריך חשיבה יצירתית וחיבור להזדמנויות הקיימות בסביבה העסקית.
· האסטרטגיה הקלאסית – עוד מהקיים: שכלול והרחבת פעילות השיווק והמכירות לאותם קהלי יעד ועם אותם המוצרים כדי להגדיל רווחיות. המטרה היא להגיע לעוד מאותו קהל, כדי למכור עוד מאותם מוצרים.
לא משנה איזה עסק אתם מנהלים – חברת הפקות, משרד עורכי דין, בית קפה או עיצוב גינות, אם תשקיעו ותשכללו את שיטות השיווק שלכם, תשיגו יותר מאותו הדבר ותגדילו את העסק שלכם באמצעות אותם קהלי יעד ואותם המוצרים על ידי ייצור לידים חדשים, תהליכי מכירה מבוססים תסריטים אחידים, מדידה ובקרה ומבצעי מכר.
למי זה מתאים? לכולם, ליתר דיוק - לעסקים שנמצאים בתהליך בקרה תמידי, מנתחים את תהליכי השיווק והמכירה שלהם ופתוחים לשיפורים.
· צוות "בק אופיס" חזק: אסטרטגיה להגדלת הפעילות העסקית על ידי הגדלת הצוות.
אם בעסק שלכם יש זרימה של פניות שאתם לא מספיקים להיענות אליהן כפי שהייתם רוצים, שווה לכם כנראה לבנות צוות שיעשה במקומכם את כל מה שאתם לא חייבים כדי למקסם את הזמן שלכם. איתי, הוא מעצב פנים מעולה שפשוט לא עמד בקצב הביקוש והפסיד הרבה כסף. כשניתחנו את הפעילות שלו מול הלקוחות הבנו שהם צריכים לפגוש אותו רק בכמה צמתים במהלך פרויקט. הוא עשה את הפגישה הראשונה ואחריה את הדיזיין והעביר לשרטטת שהכינה הדמיות. הוא שכר מנהלת יחסי ציבור, איש שיווק ואינסטגרם, פינה לעצמו זמן יקר והגדיל הכנסות. עודד הוא מרצה לכלכלת המשפחה שעם דעיכת הקורונה לא עמד בביקושים להרצאות. כשהבין את הפוטנציאל העסקי שלו, הוא שכר מזכירה, מנהלת שיווק וחברת מיתוג ועמד ערב ערב במרכזו של אירוע.
למי זה מתאים? לעסקים שהם one man show כמו עורכי דין, אדריכלים, מעצבים, רואי חשבון, יועצים, מרצים וכו'.
· פיתוח שווקים חדשים: אסטרטגיה להגדלת הפעילות העסקית באמצעות קהלי יעד או מיקומים גיאוגרפים חדשים על בסיס אותו מוצר.
למשל חברה לפיקוח בנייה שחזקה בשוק הפרטי, יכולה להעניק את אותו השירות למשרדים או להתמודד על מכרזים. חנות למוצרי מסיבות יכולה להכין סלים של חבילות ארוזות למסיבות בת מצווה או לפנות לארגונים ולשווק מוצרים לאירועי חברה. הרעיון הוא למכור את אותו מוצר מצליח ולהרוויח יותר באמצעות התרחבות לקהל חדש.
למי זה מתאים? עסק בעל מוצר או שירות מוצלח מאוד שלאחר ניתוח שוק מזהה רווחיות גדולה יותר במכירת המוצר או השירות לקהל חדש.
· אבולוציית המוצר – פיתוח הדור הבא, התחדשות: אסטרטגיה של פיתוח "דור הבא" של המוצר שלנו, התחדשות והתייעלות ללקוחות הקיימים כדי לשמרם ולייצר יציבות עסקית.
ליוני יש עסק המעניק ציוד ותמיכה של מערכות מחשוב לעסקים. יש לו קהל קבוע שלא רק נשאר נאמן אלא גם מביא לו לקוחות נוספים. יוני דואג להתחדש ולהתעדכן כל הזמן. הוא מחדש ראוטרים כדי לייעל מהירות אינטרנטית, מייעל חומרה כדי למנוע תקלות שייצרו חוסר שביעות רצון ויגזלו ממנו זמן עבודה. הוא שומר על הלקוחות שלו ובאמצעותם גדל יותר על ידי גרסאות חדשות ושיפור תשתיות. כך, הוא שומר תמיד על הרווחיות שלו, וצועד עם הזמן.
למי זה מתאים? לעסקים המבוססים על טכנולוגיה, חומרה או תוכנה.
· מוצרים ושירותים נוספים לאותם לקוחות: הרחבת סל המוצרים כדי לייצר ערך נוסף ללקוחות – להעצים את החוויה שלהם או להשלים אותה ובכך להגדיל רווחיות.
מיטל ממועדון הגלישה פתחה חנות גלישה. כך, היא הוציאה את לקוחותיה לפעילות ספורטיבית וגם העניקה להם את המוצרים אותם הם צריכים. אוהד מנהל עסק המעניק שירותי מזכירות מרחוק. הוא מכר ללקוחותיו גם שירותי דיגיטל וגרפיקה למצגות ובחדר הכושר של אפרת וניסן פתחו חנות למוצרי מזון בריאים, דלי פחמימה ועתירי חלבון. אז אם אתם עסק שמשרת לקוחות קבועים לאורך זמן, תוכלו לייצר עבורם מוצרים נוספים.
למי זה מתאים? לעסקים המקיימים עם לקוחותיהם מערכת יחסים ארוכת טווח. לדוגמא, מועדוני מנויים, שירות עם ריטיינר מתחדש.
· צמצום שרשרת אספקה: אסטרטגיה של לעשות בעצמנו את מה שאפשר ומשתלם יותר שלא להוציא לספקים חיצוניים.
טל היא ארומתרפית שהכינה משך שנים פורומולות צמחים ללקוחותיה באמצעות מפעל ייצור. הפעילות שלה הלכה וגדלה עד כי היה לה משתלם יותר להקים מפעל קטן משל עצמה ולהפחית בעלויות הייצור. אם גם אתם משתמשים באאוטסורסינג באופן אינטנסיבי, בדקו אם אתם כבר גדולים מספיק כדי לבצע את הפעילות בעצמכם ולהוזיל עלויות.
למי זה מתאים? לעסקים שנתח גדול מעלויות הייצור של מוצריהם או שירותיהם מסופק באמצעות ספק אחר.
· מיזוגים ושותפויות: מיזוג לצורך שותפות עסקית המאפשרת את הגדלת הפעילות העסקית על ידי התאמתה לפרויקטים רחבים יותר. עקרון מנחה - הסינרגיה מאפשרת רווחיות גדולה יותר מאשר פעילות של כל אחד מהשותפים בנפרד.
גלעד הוא אדריכל ונורית היא אדריכלית נוף. ההתמזגות שלהם למשרד אחד זיכתה אותם בשני מכרזים גדולים ובפרויקטים של חוץ ופנים גם יחד שהגדילו מאד את ההכנסות שלהם. עורכי דין בעלי מומחיות בתחומים שונים שיתמזגו יכולים גם הם לייצר ערך גבוה יותר לעסק שלהם. בדקו אם באמצעות סינרגיה כזו תוכלו לייצר שירות ללקוחות מורכבים יותר, שלא יכולתם להעניק להם שירות לבדכם כדי להגדיל את הרווחיות העסקית.
למי זה מתאים? לבעלי עסקים החולקים את אותו קהל יעד או מוצרים משלימים. שהתמזגות ביניהם גדולה מסך חלקיה. עורכי דין, אדריכלים ומעצבים, יועצים וכד'.
אז אם גם אתם רוצים דחיפה מהירה קדימה, הגיע הזמן להבין איזה מבין האסטרטגיות העסקיות מתאימה לכם וכיצד להשתמש בהן נכון. כך, גם לעסק שלכם, יהיו סיכויים ממשיים להצלחה מוגברת. בסופו של יום – עליה ברווחיות מגיעה מעשייה נכונה ואפקטיבית.
עלה לכם רעיון? עשו את הצעד הראשון עוד היום!
ושתהיה לכולנו, שנה פורייה וטובה.
Comentários