top of page

לבד באוהל- או מה עושים עם בדידות ניהולית?




"יש לי תחושת דה ז'ה וו" הוא אמר לי, "הסיטואציה הזאת זורקת אותי לתקופת הצבא,

כשהייתי מפקד, ומצאתי את עצמי לבד באוהל"


"כשהייתי חייל", הסביר, "חוזר ממסע לאוהל הצפוף, עומד בקור בתור למקלחת, הייתי מביט בקנאה במפקדים. לכל אחד מהם היה אוהל לבד, פרטי, שקט.. זה היה ניראה לי אז כמו פסגת החלומות.


מאוחר יותר, כשכבר הייתי מפקד, מצאתי את עצמי קצת בודד לבד באוהל. נכון, הייתה לי פרטיות, ולא עמדתי בתור למקלחת, אבל חסרו לי הצחוקים של החבר'ה, היחד. הקיטורים, ההתלבטויות, השיתופים.

היום, כמנהל, שוב חוזרת אלי התחושה הזאת.


ואני לא מדבר רק על השקט שמשתרר שאני נכנס למטבחון להכין קפה, אני מדבר על הבדידות בקבלת החלטות, בבחירת דרך אסטרטגית, בהתלבטויות לגבי עובדים ובחירת ספקים, בעמידה מול המשקיעים. החשש להראות שאני לא יודע, לפעמים לא לגמרי בטוח ולפעמים פשוט די לבד..

לבד באוהל"


אחד הנושאים הניהוליים הפחות סקסיים לדיבור זה בדידות ניהולית. אבל ניראה לי שאין מנהל.ת, בעל.ת עסק, עצמאי.ת שלא נתקל בה.

אני עובדת מדי שנה, עם עשרות מנהלים.ות, עצמאים.ות, יזמים.ות ולמרות שלרוב המפגשים הם סביב נושאים עסקים-אסטרטגיים, הרבה פעמים עולה התחושה של בדידות ניהולית.

אני מכירה את זה מצוין בעצמי מהיום יום שלי כעצמאית.

פעמים רבות הבעיה העיקרית של מנכ"לים.יות מנהלים.ות שהם חשים שמעצם הגדרת התפקיד הם אמורים להיות אלו שצריכים להיות עם כל התשובות. לבדידות הניהולית יש הרבה צדדים.


יש את הצד החברתי, מנהלים ומנהלות שמתקדמים ומוצאים עצמם אוכלים לבד ארוחת צהריים, אנשים שיוצאים מעבודה כשכירים בחברה גדולה לעצמאות, ומרגישים תחושת תלישות, למצוא עצמם מול מחשב בלי החברים מהמשרד.


יש את הצד האסטרטגי, לקבל החלטות אמיצות לבד בתקופות ששינוי דופק בעקשנות על הדלת. תנאי שוק שמשתנים, טכנולוגיות חדשות שצצות וחייבים להתקדם, מתחרים שנושפים בעורף ולקוחות שפשוט רוצים יותר... בעלים.ות של עסק, יזמים.ות צריכים לבחור לאן לנווט את הספינה. וכמו בספינה בים, לקיחת זווית לא מדויקת, יכולה לקחת את כל העסק ליעד הלא נכון.

לפעמים פשוט מרוב שקיעה בשוטף קשה לראות את התמונה הגדולה.


יש את כל ההחלטות הניהוליות שצריך לקבל בשוטף- לבחור את הספק שלא יאכזב, להחליט אם זה הזמן הנכון לגייס עובד נוסף, לצמצם הוצאות, להמר על ערוץ שיווק חדש- ובכלל, להבין גם בכספים, בשיווק, בניהול חכם של צוות עובדים, בתהליכי שירות...


בסטארט אפים, יזמים.ות \ נדרשים.ות לעמוד לבד מול המשקיעים ולתת הסברים- לא לאכזב, להפגין בטחון, לא להראות חלשים


מנהלים.ות, בעלי.ות עסקים, מתמודדים לבד כל יום כל היום עם דילמות, כיבוי שריפות, תזרים, ניהול עובדים, תלונות של לקוחות.


איזה מזל שגדלנו, אנחנו כבר לא בצבא ואין צורך להיות גיבורים-

לא צריך לעשות את כל זה לבד.


להיפך, אחד מעקרונות ההצלחה העסקית שהוכיחו את עצמם לאורך כל ההיסטוריה, ובטח בשנתיים האחרונות, היא היכולת להפגין גמישות ופתיחות לידע, שיטות, דרכים חדשות.

ובשביל לאמץ גישות ודרכים חדשות, צריכים להיות מוכנים לשים סימן שאלה.


ככל שמנהל.ת, בעל.ת עסק מוכן לפתוח את עצמו, להודות שחסר לו ידע, להיפתח לשמוע על הזדמנויות חדשות, על כלים ושיטות לניהול, כך היכולת שלהם ליצור תוצאות טובות עולה.

מנהלים.ות חזקים יודעים להיעזר, להתייעץ, לחשוב יחד, להרחיב את תחום הידיעה שלהם ולקבל החלטות ממאגר רחב של אפשרויות.


אז, איך מתמודדים עם בדידות ניהולית?

1. להבין שמנהלים.ות רבים באותה סירה- זה לא פותר את הבעיה אבל בהחלט מנחם ומרגיע את הדרמה הפנימית, מה שמאפשר חשיבה בהירה.


2. ליצור רשת של קשרים עם קולגות- ליזום וליצור קבוצת כוח של מנכלים- קולגות איתם אפשר להתייעץ, לשתף, לחלוק תובנות. לשמוע על הצלחות וכישלונות של אחרים מאפשר לימוד הדדי. מניסיוני בקבוצות חשיבה, כל מנהל.ת מביא לשולחן את העוצמות והחוזקות שלו ונוצרת השלמה הדדית


3. להעדיף ניהול משתף על הררכיה ניהולית, זה גם מעצים, גם מאפשר סינרגיה ומחזק את שיתוף הפעולה והאחדות.


4. להראות אנושיות ואפילו פגיעות מסוימת- אנושיות מייצרת אמפטיה, אהדה ותחושת קרבה. לפעמים דווקא היא הקלף המנצח לרתימה.


5. בגיבוש אסטרטגיה – עסקית – כמעט תמיד עדיף לחשוב עם מישהו מקצועי, לפנות זמן, להרים את הראש מהשוטף, להביט ימינה ושמאלה על הסביבה העסקית, לפתוח את הראש ולאמץ גישות ומודלים חדשים.


6. ללכת להרצאות וכנסים מקצועיים - השתתפות בכנסים ובפורומים ייעודיים מאפשרים התחככות בקולגות מאותו תחום, הניצבים מול אתגרים עסקיים דומים, דבר המאפשר לדון בבעיות דומות.


7. לקחת חלק בקבוצת התייעצות, קבוצות פייסבוק- פה אפשר לבקש המלצות על ספקים, להעלות שאלה מקצועית, לקבל רעיונות, לשמוע סיפורי מקרה.


8. להיעזר באימון מנטאלי – מאמן אישי יכול לספק זווית ראייה אובייקטיבית, המאתרת ומשקפת לנו נקודות עיוורון החומקות מעינינו, מאפשרת הרחבת הטווח ועושר של אפשרויות.


בקיצור,

Together is better -

מוזמנים לקפה

חגית

52 צפיות0 תגובות
הצטרפו לניוזלטר של BRIGHT
קבלו את כל העדכונים והתוכן לצמיחה עסקית

תודה - ההרשמה הושלמה

bottom of page