top of page

אם העסק שלכם גדול עליכם, אולי זה סימן שהגיע הזמן לגדול

  • תמונת הסופר/ת: Hagit Tsur
    Hagit Tsur
  • 5 בנוב׳
  • זמן קריאה 6 דקות

עודכן: 12 בנוב׳


זהו סיפור על אב ובנו, אנשי מקצוע עם תשוקה לבנייה, שמצאו את עצמם נשאבים לעומס יומיומי שאיים על החלום המשותף. דרך תהליך ליווי עסקי רגשי ומדויק, הם למדו להגדיר תפקידים, לבנות חזון, לגייס צוותים, לנהל כספים, וליצור קהילה. זהו מסע של שינוי  לא רק עסקי, אלא גם אישי ומשפחתי  שמוכיח איך כשעושים סדר, אפשר להפוך עומס להזדמנות, וחלום למציאות.

במאמר החדש בבלוג תגלו איך עסק משפחתי בתחום הבנייה עבר מהישרדות להובלה

ree

כאשר אני פוגשת בעלי עסקים לפגישת היכרות, אני תמיד מחפשת את הניצוץ, את ההתרגשות והתשוקה. במקרה הזה, זה היה מפגש מרגש עם אב ובן, שני עצמאים שפעלו יחד בתחום הבנייה והשיפוצים. האב, איש מקצוע ותיק עם ידי זהב, עבד במשך שנים כקבלן עצמאי, מוכר ואהוב בענף בזכות עבודתו המדויקת, הגישה האנושית, והאמינות שצבר לאורך השנים. הבן, צעיר נמרץ עם רקע בניהול ושיווק, בעל היכרות והבנה בעולמות טכנולוגיים חדשניים, הצטרף אליו מתוך רצון להרחיב את הפעילות, להכניס סדר, ולבנות משהו גדול יותר לא רק עסק גדול ורווחי יותר, אלא נכס אמיתי בעל מורשת משפחתית. 


הניצוץ היה שם מהרגע הראשון. מערכת יחסים חמה, תקשורת פתוחה, כבוד הדדי. הם אהבו לעבוד יחד, נהנו מהשילוב בין ניסיון לשאיפה, בין ידיים מיומנות לראש עסקי. הייתה להם תשוקה אמיתית ליצור משהו משותף, למען המשפחה, למען העתיד. הם אהבו את התחום, את הלקוחות, את הרגע שבו בית נבנה הלכה למעשה.

אבל לצד האהבה והחזון, הם הגיעו אליי עם תחושת עומס הולכת וגוברת. העסק, שצמח במהירות בזכות המלצות מפה לאוזן, התחיל לדרוש מהם יותר ממה שיכלו לתת. הם מצאו את עצמם מנהלים משברים רוב היום לקוח לא מרוצה, ספק שלא עמד בזמנים, קבלן שלא הגיע. הם הרגישו שאין להם שליטה על ההכנסות וההוצאות, שהכול מתנהל "על עיוור". כל פרויקט הפך למרוץ נגד הזמן, כל יום התחיל בתחושת דחיפות ונגמר בתחושת תסכול.

הם תיארו את זה כך: "אנחנו רצים בכל הכוח, אבל מרגישים שאנחנו לא מתקדמים." הם ידעו שיש להם פוטנציאל, אבל הרגישו שהם זקוקים להכוונה, מישהו שיעזור להם לעצור, להתבונן, לדייק תהליכים, להגדיר תפקידים ותוספת כח אדם, לבנות תשתית יציבה שתאפשר להם לצמוח מתוך שליטה ובהירות.


הפנייה לייעוץ הייתה לא רק החלטה עסקית, אלא גם החלטה אישית. הם רצו לשמור על הקשר ביניהם, על ההנאה מהעבודה המשותפת, על החלום. הם הבינו שבלי סדר, בלי הגדרות, בלי תכנון העסק עלול להפוך לבור שואב במקום למנוע צמיחה.


שלב ראשון: להבין את המקום בו הם נמצאים

בכל התחלת תהליך, אני עושה יחד עם בעלי עסק אבחון מצב קיים. תחקיר 360 על העסק. מחזורים, רווחיות, פרויקטים, פעולות שיווק, תהליכי עבודה, תחומי אחריות כמו גם מערכת יחסים עם כסף אמונות מעכבות ועוד. 

אחד הכלים לאבחון הוא ניתוח SWOT, חוזקות, חולשות, הזדמנויות ואיומים. מודל שמסייע לנתח את היחידה העסקית ואת סביבתה.  זה אולי נשמע טכני, אבל בפועל זה תהליך שמצריך כנות עמוקה ולהישיר מבט למציאות. ישבנו יחד, האב והבן, כל אחד עם דף ועט, והתחלנו לפרק את העסק שלהם לגורמים. זה היה תרגיל לא פשוט  כי הוא דרש מהם לעצור את המרוץ היומיומי ולהתבונן פנימה.

ניתחנו דוחות כספיים, רווחיות פרויקטים, פרופיל לקוחות, ותהליכי עבודה. במקביל ניתחנו מוניטין, נכסים דיגטליים קשרים ועוד..

האב, איש שטח ותיק, הביא איתו ניסיון של עשרות שנים. הוא ידע לזהות בעין אחת מה צריך תיקון, איך לנהל צוות, איך לדבר עם לקוח. הוא היה מוכר בקרב קולגות וספקים, לקוחות חזרו אליו שוב ושוב בזכות האמינות והאנושיות. אבל הוא גם נשחק פיזית ונפשית. הוא לא אהב את הצד הניהולי, לא התחבר למספרים, והרגיש שהעולם משתנה מהר מדי.

הבן, לעומתו, היה חדור מוטיבציה. הוא ראה את הפוטנציאל, רצה לגדול, לבנות מותג, להכניס טכנולוגיה, אוטומציות, שיווק, סדר. הוא הביא איתו חושים עסקיים, ראייה מערכתית, הבנה פיננסית, יכולת להניע תהליכים. אבל הוא גם הרגיש שהוא "מושך לבד",  שהאב לא תמיד מקשיב, שהעומס עליו גדל, שהוא לא מצליח לייצר שינוי אמיתי.

החוזקות היו ברורות: אמון הדדי, כבוד, שילוב בין ניסיון לחדשנות, אהבה אמיתית לתחום. החולשות חוסר בהגדרות תפקיד, ניהול פיננסי לקוי, תלות מוחלטת בשניהם, תקשורת לא תמיד מדויקת. ההזדמנויות שוק מתרחב, לקוחות חוזרים, ביקוש גבוה לשירותים איכותיים. האיומים תחרות גוברת, עומס רגשי, שחיקה, והעובדה שהכול נשען עליהם בלבד.

במהלך התרגיל, עלו גם רגשות  האב הביע חשש לאבד שליטה, הבן הביע תסכול מהעומס. אבל דווקא הרגעים האלה יצרו קרבה. הם התחילו להבין אחד את השני מחדש לא רק כשותפים עסקיים, אלא כאב ובן, כל אחד עם צרכים, פחדים, וחלומות.

הניתוח הזה היה נקודת מפנה. הוא אפשר לנו לראות את התמונה המלאה, לזהות את המקומות שדורשים שינוי, ולבנות תהליך מותאם אישית שיכבד את שניהם.


שלב שני: הגדרת תפקידים ותחומי אחריות

אחרי שהבנו את תמונת המצב, עברנו לשלב קריטי: הגדרת תפקידים. זה אולי נשמע פשוט, אבל בעסק משפחתי במיוחד כזה שמבוסס על שותפות בין אב לבן, מדובר בתהליך רגשי לא פחות ממקצועי.

האב היה רגיל להחזיק את כל החוטים בידיים. הוא זה שמדבר עם הלקוחות, סוגר את העסקאות, מנהל את העובדים, וגם מבצע את העבודה בשטח. הבן, לעומת זאת, הרגיש שהוא "נכנס לתוך מערכת קיימת" בלי באמת לקבל סמכות או מרחב פעולה. הוא רצה לנהל, לחדש, להכניס סדר ושיטה, אבל לא רצה לפגוע באביו או להיתפס כמי ש"משתלט".

במפגשים שלנו, פתחנו את הדברים. דיברנו על מה כל אחד אוהב לעשות, במה הוא טוב, מה מעייף אותו. האב הודה שהוא כבר לא נהנה מהניהול שהוא רוצה להתמקד בביצוע, באיכות, בקשר עם הלקוחות. הבן הביע רצון לקחת את ההובלה לבנות מערכות, לבנות מותג, לנהל תקציבים, לגייס צוותים.

ההגדרה הייתה ברורה: האב מנהל ביצוע, אחראי על השטח, איכות העבודה, קשר עם הקבלנים. הבן מנכ"ל בפועל, אחראי על ניהול, שיווק, כספים, פיתוח עסקי. זה יצר הקלה עצומה. כל אחד ידע מה מצופה ממנו, והתקשורת ביניהם הפכה מדויקת יותר. הם התחילו לעבוד יחד לא אחד ליד השני, אלא אחד עם השני.


שלב שלישי: חזון עסקי שתואם לחזון אישי

אחד הדברים שאני מקפידה עליהם בתהליך ליווי הוא לוודא שהחזון העסקי לא מתנגש עם החזון האישי. כי עסק הוא לא רק מספרים הוא דרך חיים.

במקרה הזה, ראינו פערים לא סותרים, אלא משלימים. האב רצה יציבות, שקט, זמן עם המשפחה. הוא חלם על עסק שמאפשר לו לעבוד פחות, אבל לשמור על איכות. הבן רצה לגדול להתרחב, להשפיע, לבנות מותג. הוא ראה את העסק כבסיס לצמיחה אישית וכלכלית.

במקום לבחור בין השניים בנינו חזון משולב. חברה משפחתית, מקצועית, מבוססת על ערכים של אמינות, איכות ושירות אישי. עסק שמאפשר לאב להוריד הילוך, ולבן להוביל. קבענו יעדים ברורים  גידול הדרגתי, בניית צוותים, מעבר לניהול מערכתי. זה יצר תחושת כיוון לא רק מה עושים, אלא למה עושים את זה.


שלב רביעי: גיוס עובדים ובניית מעטפת תומכת

כדי שהעסק יוכל לצמוח, היה צורך לבנות מעטפת תומכת. הם לא יכלו להמשיך לעשות הכול לבד. אבל גם לא רצו להיכנס להרפתקה של גיוס עובדים שכירים זה הרגיש להם גדול מדי, מחייב מדי.

הפתרון היה גיוס פרילנסרים. התחלנו ממנהלת משרד, אישה חכמה, מסודרת, עם ניסיון בניהול אדמיניסטרטיבי. היא הביאה סדר בתיאומים, גבייה, ניהול יומן, מעקב אחרי משימות. היא הפכה לעוגן מישהי שמחברת בין השטח למשרד, בין הלקוחות לצוות.

אחריה גייסנו משרד פרסום לבניית נוכחות דיגיטלית, אתר, קמפיינים. ואז הגיעו צוותי קבלן, מעצבים, ספקים. כל אחד עבר תהליך מיון, קיבל הגדרת תפקיד, חוזה, תיאום ציפיות. היו טעויות בגיוס, קבלן שלא עמד בזמנים, מעצב שלא הבין את השפה. אבל גם הצלחות לקוחות מרוצים, פרויקטים מדויקים, תחושת מקצועיות.

הם התחילו להבין את הכוח שבשיתופי פעולה  איך אפשר להרחיב את הפעילות בלי לאבד שליטה.


שלב חמישי: תשתית פיננסית מה שלא נמדד לא מנוהל

אחד האתגרים המרכזיים בעסק היה ניהול פיננסי. הם עבדו קשה, הכניסו כסף אבל לא ידעו בדיוק כמה, מתי, מאיפה. לא היה תמחור מדויק, לא תזרים, לא תקציב. הכול התנהל לפי תחושת בטן.

בשלב הזה, בנינו תשתית פיננסית: תמחור מבוסס על עלויות ורווחיות, תזרים מזומנים חודשי, תקציב שנתי, מעקב תכנון מול ביצוע. פתאום הם ראו את המספרים במדויק, לא עוד רק תחושות. זה היה רגע קשה להבין כמה כסף "נוזל בין האצבעות". אבל גם רגע מעצים  כי עכשיו הייתה להם שליטה.

הבן לקח על עצמו את ניהול הכספים, האב קיבל דוחות ברורים. הם התחילו לתכנן  לא רק להגיב. זה שינה את כל ההתנהלות  ממערכת הישרדותית למערכת ניהולית.


שלב שישי: דוחות ניהוליים ושגרות בקרה

כדי לייצר שקט ניהולי, הגדרנו דוחות ניהוליים: לידים, הצעות מחיר, סגירות, סטטיסטיקות. כל נתון קיבל מקום  לא רק בראש, אלא במערכת. קבענו שגרות ניהול  ישיבת צוות שבועית, סיכום חודשי, מעקב רבעוני.

האב התנגד בהתחלה  "ישיבות זה בזבוז זמן". אבל כשהוא ראה את התוצאות הוא התחיל להוביל אותן בעצמו. הם התחילו למדוד, להשוות, לשפר. העסק הפך ממגיב ליוזם. הם ידעו מה קורה, איפה עומדים, מה צריך לשפר.

זה יצר תחושת ביטחון  לא רק שהם עובדים קשה, אלא שהם עובדים נכון.


שלב שביעי: פיתוח עסקי ויצירת קהילה

בשלב האחרון, עברנו לפיתוח עסקי. פגישות עם אדריכלים, יזמים, אנשי מפתח. בניית קהילה של לקוחות קבוצת פייסבוק, ניוזלטר, אירועים. הם הפכו ממבצעים למובילים. מהעסק הקטן של אבא ובן לחברה עם שם, נוכחות, השפעה.

הם התחילו לקבל פניות לא רק לחפש אותן. הם הפכו למותג. לקוחות התחילו להמליץ, לחזור, להזמין. הם הרגישו שהם לא רק בונים בתים הם בונים אמון, קהילה, דרך.


המסע הזה היה הרבה יותר מתהליך עסקי. הוא היה תהליך רגשי, מנטלי, משפחתי. ראיתי איך קשר בין אב לבן מתעצם, איך פחדים מתחלפים בביטחון, איך חלום הופך למציאות. וזה בדיוק מה שאני אוהבת בעבודה שלי ללוות אנשים בצמיחה, לא רק עסקית אלא גם אישית.

הם התחילו כצמד עצמאים עם חלום, והפכו לחברה עם תשתית, צוות, חזון וקהילה. הם למדו לשחרר, לסמוך, למדוד, לנהל. הם עברו דרך של בנייה לא רק של קירות ותקרות, אלא של אמון, שותפות, זהות עסקית.

היו רגעים של קושי ויכוחים, עייפות, פחדים. אבל עם הזמן החלו להגיע יותר ויותר רגעים של ניצחון עוד לקוח מרוצה, פרויקט פורץ מוצלח, דוח סיכום חיובי, חיוך של סיפוק. 

אני מאמינה שעסק הוא לא רק מקור פרנסה  הוא ביטוי של מי שאנחנו. וכשאנחנו בונים אותו נכון  הוא מחזיר לנו שקט, גאווה, חופש. 

אם גם אתם מרגישים שהעסק שלכם גדל עליכם, שאתם עובדים קשה אבל לא מתקדמים, שאתם רוצים לעלות שלב אני כאן. כדי שנעצור רגע, נביט פנימה, ונבנה יחד תשתית לצמיחה אמיתית עסקית ואישית.



 
 
 

תגובות


הצטרפו לניוזלטר של BRIGHT
קבלו את כל העדכונים והתוכן לצמיחה עסקית

תודה - ההרשמה הושלמה

 !בואו ניפגש

תודה! נהיה בקשר

מגדל אלון
רח׳ יגאל אלון 92 | תל אביב
מגדל עיר ימים
רח׳ בני ברמן 2 | פולג

לוגו bright business - חגית אבן צור

© all rights reserved to Bright.  | web Design: studioad.co.il

  • ווצאפ
  • Facebook
  • LinkedIn
bottom of page