top of page

הכוח האינסופי של קבוצת חשיבה חזקה

לאורך כל תקופות ההיסטוריה, מנהיגים, יזמים ואנשי עסקים השתמשו בקבוצת מאסטרמיינד כנשק הסודי שלהם להצלחה. בנג'מין פרנקלין השתמש בקבוצת חשיבה ונפוליאון היל תיאר אותה כאחד הגורמים הנמצאים מאחורי האנשים העשירים אותם חקר וכינה אותה קבוצת מאסטרמיינד. אז מהי קבוצת מאסטרמיינד איכותית ומה הופך קבוצה כזאת לגורם קריטי בעשייה עסקית מוצלחת.






איך אתם פותרים את הדילמות העסקיות שלכם?

יש דרכים שונות בהן אנשים פותרים את הדילמות שלהם:

יש כאלה שפשוט נמנעים, מתעלמים מבעיה שצצה, מקווים שהיא תיפתר מתישהו מעצמה, ממשיכים להתעלם, ללכת בקו ישר, עד שהם מגיעים לנקודת אין מוצא, בדרך כלל כואבת מאוד.

יש את אלו, שיושבים עם עצמם, בשקט, בוחנים את המצב עם הידע, הניסיון ותפיסת העולם שנצברה אצלם עד אותו רגע. ומגיעים להחלטה, החלטה טובה דיה, לרוב לא הטובה ביותר הקיימת.

ויש אנשים שיודעים לרתום את הניסיון ואת יכולת החשיבה של עוד אנשים נוספים על מנת להגיע אל הפתרון הכי משוכלל ואיכותי לדילמה שלהם.

מהי הדרך של האנשים המצליחים ביותר בהיסטוריה?

בשנת 1937 יצא ספרו פורץ הדרך של נפוליאון היל- חשוב והתעשר (think and grow rich), הספר הפך לרב מכר ונשאר כזה עד היום בזכות הידע הקיים בו.

הספר נכתב בתקופה בה ארצות הברית עשתה צעדים ראשונים לצאת מהמיתון הגדול ביותר בתולדותיה, ונפוליאון היל, נשלח לחקור את 500 האנשים העשירים ביותר בארה"ב באותה תקופה, הוא חקר אותם במשך 25 שנים בניסיון לזקק את סוד ההצלחה שלהם.

הוא מצא שכמעט כל הטייקונים האלה, ללא יוצא מן הכלל, ייחסו את הצלחתם לקבוצת עמיתים שהייתה חלק מתהליך קבלת ההחלטות שלהם. הוא קרא לקבוצות האלה – מאסטרמיינד (mastermind), וטען שההתייעצות, ההדדיות והמחויבות שנוצרה בקבוצות האלה דחפה את משתתפיה קדימה.

היל לא המציא שום דבר, הוא הצביע על גורם הצלחה, אותו גורם נמצא מוקדם יותר בהיסטוריה אצל בנג'מין פרנקלין, איש אשכולות שבין עיסוקיו היו מדע ופוליטיקה, וניראה שהוא שאב את הרעיון מסיפורי המלך ארתור, של אנגליה בימי הביניים.

כמו בכל רעיון טוב, מאז ולאורך כל ההיסטוריה, הוקמו קבוצות מאסטרמיינד רבות בארה"ב ובעולם, בתחומים ובתעשיות רבות שהוכיחו את עצמן כנכס יקר ערך למשתתפים.

מהי קבוצת מאסטרמיינד?

מפגש מאסטרמיינד מייצר תהליך חשיבה משותף שבו המשתתפים רותמים את הניסיון, הידע, והמחשבה המשותפת שלהם על מנת לפתור דילמות, להעלות רעיונות, למצוא פתרונות מעולים עבור כל המשתתפים, מייצר מרחב בטוח ודיסקרטי ומנוף ל"הכפלת כוח" לפיתוח רעיונות, אפקט של סינרגיה קבוצתית.

כאשר כמה אנשים חוברים יחד למצוא פתרון לבעיה, התוצרים שלהם יהיו משמעותית טובים יותר מאשר הפתרונות שהיו יכולים להעלות לו היו חושבים לבד על הפתרונות, זאת תודות לתהליך חשיבה מונחה שמאפשר למשתתפים להעלות רעיונות ולשכלל אותם עד למציאת הפתרון המדויק.

כמו כן, עצם ההגעה לתהליך מאסטרמיינד יוצרת מיקוד ודיוק, המפגש הזה מפגיש את המשתתפים עם השאלה ״מה הדילמה החשובה ביותר לפתרון כרגע?״ – זאת שאלה שמאפשרת לצאת רגע מניהול המיקרו ומהפרטים הקטנים של העשייה, ולחזור אל כובע הקפיטן, להסתכל על התמונה הגדולה, ומשם להבין להיכן נכון לנווט קדימה.

אבל לא כל קבוצת מאסטרמיינד היא קבוצה מוצלחת, בדיוק ההיפך, פעמים רבות קבוצות מאסטרמיינד מותירות תחושת פספוס.

וכמו שבקונצרט מוצלח יש צורך במנצח להוציא את המיטב מסימפוניה ומנגנים מוכשרים כך גם קבוצת מאסטרמיינד צריכה הובלה מדויקת ותנאים נכונים.

מה הגורמים לקבוצת מאסטרמיינד מצליחה?

קבוצת מאסטרמיינד חייבת להיות אינטימית וקטנה מספיק, בכדי לאפשר לחבריה להתבטא ולשתף, אך גדולה ומגוונת דיה, על מנת להעשיר את השיח עם האישיות, החכמה והניסיון של כולם.

קבוצה מוצלחת צריכה ניהול והנחיה רגישים וקפדניים ומבנה מוסכם, בכדי ליצור דיסקרטיות ותחושת בטחון. כמובן, שבקבוצה שמחויבת לעצמה לאורך זמן תחושות אלה הולכות וגוברות.

בקבוצה בה תחושת הביטחון גבוהה, יכולים חברי הקבוצה להניח את האגו והבושה בצד, להגביר את השיתוף האסוציאטיבי ללא חשש, מה שמאפשר לרעיונות היצירתיים ביותר להגיע.

הנחייה מקצועית, מאפשרת לכל הקולות בקבוצה להישמע באופן שוויוני כך שנמנעת היווצרותם של קולות דומיננטיים קבועים שקבוצה רגילה יוצרת בהתפתחות הקונבנציונלית שלה.

ולסיכום

בעידן שבו כולנו מתמודדים מול שינויים תכופים, עם תובענות בזירות עסקיות מרובות וצורך הולך וגובר בחדשנות, גמישות ופתרונות על בסיס יום יומי- מצד אחד, ועם אינדיבידואליות ובדידות עסקית מהצד השני, קבוצת מאסטרמיינד מתאימה מהווה קרקע בטוחה, לשייכות ולהרחבת האפשרויות העומדות בפנינו בכל דילמה בה אנו נתקלים.

מפתיע, כמה פתרון שקיים עבור אישים לאורך כל ההיסטוריה, רלוונטי כיום, אפילו יותר מתמיד.

אולי כי הוא יושב על אמת פשוטה, נכונה מאז ולעולם: "All of us smarter than one of us


להצטרפות לקבוצת Bright Board התקשרו: 0522860411


510 צפיות0 תגובות
הצטרפו לניוזלטר של BRIGHT
קבלו את כל העדכונים והתוכן לצמיחה עסקית

תודה - ההרשמה הושלמה

bottom of page