top of page

מודל גאוני לבניית תוכנית עבודה

תהליך יזמי הוא לא פעם רכבת הרים רגשית. ברגע אחד העתיד ניראה ורוד ומבטיח, מתמלאים באמונה עצמית ובתחושת יכולת, וברגע שלאחר מכן, בביקורת עצמית משתקת ואבדן ערך עצמי. זה קורה גם ליזמים המצליחים ביותר ויכול להרוג כל יוזמה עסקית לפני שיצאה לדרך.

לפני כמה שנים נתקלתי במודל גאוני שבכמה שלבים פשוטים מאפשר לבנות תוכנית עבודה מושלמת לפני יציאה ליזמות עסקית. והוא נקרא, לא פחות ולא יותר, על שם וולט דיסני.

פיתח את המודל רוברט דלטס, אשר בחן כמה צורות של חשיבה בספרו "אסטרטגיות של גאונים" .

הוא בחן בין היתר את צורת החשיבה של אריסטו, מוצרט, שרלוק הולמס וולט דיסני, ופיתח מודל נפלא שמגשר על הפער בין דמיון למציאות, ועוזר ליצר תוכנית עבודה מנצחת ליציאה לדרך.

המודל נקרא "מודל וולט דיסני" כמייצג את אחד הבולטים שפעלו על פיו. לוולט דיסני הייתה יכולת מופלאה להפוך חלום למציאות.

כשמזכירים את וולט דיסני אי אפשר בלי להזכיר את המשפט המפורסם האל מותי שלו:

If you can dream it you can do it


ללא ספק, משפט שכולו חשיבה חיובית, אמונה ומוטיבציה יזמית. וולט דיסני אכן אמר את המשפט הזה, אבל היו לו עוד צדדים באישיות, צדדים פחות אופטימיים, שאם הוא היה נותן להם לנהל את התהליך היזמי כנראה לא היינו שומעים עליו לעולם. היכולת המופלאה שהייתה לו, ועל בסיסה פותח המודל, היא היכולת לעבור בין צורת חשיבה אחת לאחרת, ולקחת מכל אחת מהן את המיטב לצורך תוכנית עבודה אופטימאלית.


כשרוברט דלטס חקר את צורות החשיבה של גאונים בהיסטוריה, הוא גילה שאמנם הייתה לוולט דיסני יכולת מופלאה לחלום, הוא השתמש בכל החושים והרשה לעצמו להפליג עם הדמיון, אך יחד עם זאת היו זמנים שהוא היה מאוד מעשי, וחשב איך הוא יכול לקדם את החלום והיו גם זמנים שהוא היה בקורתי מאוד, וראה רק את השלילי שבמצב.

רוברט דלטס דגם את אסטרטגיית ההצלחה של וולט דיסני והפך אותה לכלי עבודה מעשי שכל אחד יכול ללמוד וליישמו לגבי כל פיתוח עסקי או יזמות עסקית.


השימוש במודל שדגם דילטס מהאישיות של דיסני מבטיח שנוכל לממש כל מטרה וחלום שיש לנו באופן מלא ומיטבי - מצד אחד, ומצד שני - שנעשה זאת בדרך בטוחה הלוקחת בחשבון את מגבלות המציאות ויכולה להן.

תהליך יזמי מפתח את יכולותיו של המוח לחלום וליצור רעיונות ופתרונות יצירתיים לבעיות קיימות. עם זאת, פתרונות אלה עשויים שלא להיות ישימים במציאות.


רבים מביננו מסתובבים עם רעיון נפלא יזמות עסקית שהיינו רוצים להגשים. לכאורה, מרגע שאנו יודעים מה אנו רוצים, התהליך אמור להיות פשוט: לבנות תוכנית פעולה ולהתחיל לצעוד בדרך להגשמת היעד... אך לא כך הוא!

בפועל, מרגע שאנו הוגים את החלום מתחילים לצוץ הפחדים, המכשולים והמחסומים, שלא רק מרפים את ידינו, אלא לעיתים אף מונעים מאיתנו להתוות את החזון במלואו. למעשה, הפוקוס על המכשולים גודע את החלום בעודו באיבו, ואינו מאפשר לחלום להבשיל לעשייה עסקית מעשית.


יש בינינו אנשים שניתן להגדירם כ"אנשי חזון". אנשים אלו מסוגלים להתרומם מעל כבלי המציאות ולעוף על כנפי דמיונם אל מחוזות החלום, שם הם רואים בחזונם את התגשמות החלום הלכה למעשה. כאשר חלום זה רחוק מאוד מהמציאות הנוכחית שלהם, אנשים בסביבתם עלולים לתפוש אותם כ"לא מציאותיים". הסביבה הקרובה שלהם אף עשויה להוכיח אותם על כך שהם שוגים בדמיונות ואינם מעשיים. לעיתים, "אנשי החזון" אינם מקשיבים לקולות המנסים לפקוח את עיניהם כדי שיראו נכוחה. הם אינם מוכנים לקחת בחשבון את האפשרות שקיימות אבני נגף, העלולות להכשילם בדרכם אל היעד, ולעיתים אפילו "מתאבדים על המטרה", וחווים התרסקות כואבת.


לחלופין, אנו נתקלים באנשים שהם ביצועיסטים מצוינים, ויכולים להפוך כל רעיון לתוכנית פעולה אופרטיבית ויישומית, אך הם חסרים את היכולת לחלום. המגבלה שלהם היא שהם מקובעים בתוך גבולות המציאות כפי שהם תופשים אותה. בשל כך, הם אינם מסוגלים להגשים חלומות גדולים ולחולל פריצות דרך בחייהם, אלא רק ליישם את מה שנראה בעיניהם מציאותי ובר הגשמה.


השילוב בין "איש החזון" לבין ה"ביצועיסט" הוא שילוב מנצח היוצר סינרגיה נפלאה - גם היכולת לחלום בגדול, ללא גבולות, וגם היכולת לפעול באופן שלוקח בחשבון את מגבלות המציאות. כאשר אדם ניחן בשתי היכולות הללו, הוא יגיע בדרך כלל להצלחות מרשימות בחייו.

אחד היתרונות המשמעותיים של שיטת האסטרטגיה היצירתית של דיסני היא איזון בין החלום למציאות כדי לבנות תוכנית ברת ביצוע.

היכולת שהייתה לוולט דיסני זו היכולת להיכנס לשלוש צורות חשיבה: דמות החולם, דמות המתכנן, דמות הביקורתי. זאת אומרת, כדי להפוך חלום למציאות צריך את שלוש צורות החשיבה. הגאונות היא בניהול של המעבר והשימוש בכל אחת מצורות המחשבה.

חולם בלי מתכנן ובקורתי הוא פנטזיונר, מתכנן בלי חולם הוא חסר את המרכיב היצירתי, והביקורתי בדרך כלל פשוט לא עושה כלום רק גורם לשיתוק בתהליך.


אז איך להפוך חלום למציאות? בילט פיתח תהליך שעוזר לנו להשתמש באסטרטגיה של דיסני בצורה מעולה.

לתהליך יש שלושה כללים חשובים:

1. כשחולמים צריך לחלום מתוך אמונה שהכל אפשרי

2. השלב המציאותי לחשוב תכלס מה צריך לעשות ולחשוב בצעדים קטנים

3. שאנחנו מבקרים להטיל ספק בכל צעד,

וחוזר חלילה עד ליצירת תוכנית מושלמת.


יש חשיבות גדולה לסדר המעבר, להרבה אנשים יש את שלוש היכולות אבל הם לא עוברים ביניהן בסדר הנכון. יש להתחיל בחלום ורק לחשוב מה אנחנו רוצים, ללא מגבלה כלל.

לאחר מכן לעבור למציאותי ולתכנן, דרך התכנון הטובה ביותר לתכנן, היא להתחיל בתוצאה ולגזור עשייה לאחור, מתוך השאלה, באיזה תנאי זה יקרה... וכך הלאה עד שמגיעים להווה, בצעדי עשייה קטנטנים.

לאחר מכן, לעבור לחשיבה ביקורתית ולהטיל ספק, לראות בכל צעד את כל הגורמים שעלולים להשתבש, ולחזור לחולם ולמצוא פתרונות לבעיות שהעלה הביקורתי.

וכך הלאה מהחולם, למתכנן ולביקורתי, עד שלביקורתי אין מה להוסיף.

המטרה של הביקורת על פי המודל, היא לא לחסל חלומות, להפך, המטרה של הביקורת היא לעזור לנו למצוא את הדרך הטובה היותר על פי בסיס הידע והכלים שיש ברשותנו ברגע נתון, למצוא את נקודות התורפה התוכנית ולשפר אותן.

מאחורי כל בקורת מסתתרת שאלה שמטרתה לקדם אותנו- "אין לך את המיומנויות הדרושות"= "איפה ניתן לרכוש את המיומנויות הדרושות עבורי לעשות את זה".

ממליצה לענות על השאלות לפני שניגשים לכתוב תוכנית עבודה ליציאה לדרך עם יזמות חדשה, שימוש במודל יעשה את הדרך שלכם ממוקדת יותר, בהירה יותר וחכמה יותר.

שלב 1 – ההוזה / החולם כאשר אדם מכוון עצמו לתכנית או לרעיון, עליו לבחון את התמונה השלמה. השאלות הבאות הן שאלות החייבות להישאל על מנת להרחיב, להעשיר ולהבהיר את התמונה המנטאלית של הרעיון או התוכנית:

· בהנחה שהכל אפשרי, מה אני רוצה להגשים ?

· מדוע אני רוצה לעשות זאת, מהי המטרה / הסיבה?

· מהם הרווחים שאני רוצה להשיג? כיצד אדע שיש לי אותם?

· מתי אוכל לצפות לקבל אותם?

· לאן אני רוצה שהרעיון ייקח אותי בעתיד?

· מי או כמו מי אני רוצה להיות (ביחס לרעיון)

· איך אנחנו מדמיינים את הפתרון?

· מהם היתרונות של החלת פתרון זה?

שלב 2 – הריאליסט בשלב זה נבנית תוכנית אופרטיבית לפעולה על מנת להוציא את התכנית / הרעיון מהכוח אל הפועל. השאלות הבאות הן השאלות הנשאלות בשלב זה:

· הגדרת תוצאה במושגים של כמות, זמן, כסף

· כיצד אדע שהשגתי את המטרה

· כיצד אוכל לבחון את התוצאות?

· מי יעשה את זה?

· כיצד תחולק האחריות בין האנשים שתפקידם להוציא את התוכנית לפועל, ולוודא את מחויבותם.

· מתי כל שלב יתבצע? מתי המטרה הכוללת תושג / תושלם?

· מדוע כל שלב הוא חיוני / הכרחי?

· כיצד נוכל ליישם את הרעיון הזה במציאות?

· מהי תוכנית הפעולה ליישם את הרעיון?

· מהו ציר הזמן ליישם את הרעיון הזה?

שלב 3 – המבקר תפקיד המבקר הוא למנוע מראש בעיות ולוודא איכות באמצעות שימוש באמות מידה שונות. שלב הביקורת צריך להתייחס לטווח הקצר והארוך במקביל תוך חיפוש מקורות פוטנציאליים של בעיות בעבר ובעתיד. השאלות הבאות הינן שאלות המבקר:

· מה לא מוצלח ברעיון?

· מה חסר?

· למה אנחנו לא יכולים ליישם את זה?

· מהן החולשות בתכנית?

· מי עלול לחבל בתוכנית?


אחרי שעונים על כל השאלות הדרך לבנית תוכנית עבודה הופכת לבהירה וחכמה.

צריכים עזרה? התקשרו: 0522860411

982 צפיות0 תגובות

Comments


הצטרפו לניוזלטר של BRIGHT
קבלו את כל העדכונים והתוכן לצמיחה עסקית

תודה - ההרשמה הושלמה

bottom of page