
"יה אללה איזו תקופה מוזרה", אני מוצאת את עצמי ממלמלת אחרי כל פגישה. כמו חול המועד ארוך, תקופת חגים שלא יודעים מתי הסוף שלה. מציאות משונה, שבה כביכול המשק פעיל, אבל הזרמים לוקחים אחורה. עסקים רבים בתחושה שהם חותרים חזק נגד הרוח.
לא משנה עם אילו משאבים מנטליים וחוסן עסקי הגעתם לתקופה הזאת, הגל שוטף את כולנו: כמו לשחק במשחק שמשנים בכל רגע את הכללים.
יחד עם אי הוודאות שעקומת הקורונה מכתיבה, בעקומת העסקים והחברות יש התפלגות דווקא די נורמלית: כמו בכל משבר כלכלי , בצד הימני של העקומה, יש עסקים וחברות שמרוויחות, כאלה שהתקופה זימנה להם ביקושים גבוהים (חברות שליחויות, רשתות מזון, ציוד רפואי ועוד ) בצד השמאלי של העקומה, תחומים שלמים, דווקא די שמחים בדרך כלל, עם אווירת בית קברות (אירועים, תרבות, מסעדות..).
ויש את אמצע העקומה, שם נמצא הרוב המכריע של שוק העסקים הקטנים, עסקים שהפעילות שלהם יכולה להמשיך, אך היא משנה ווליום או צורה. בחלק הזה של העקומה, צמצום הפער, בין היסחפות עם הזרמים, לבין הצלחה ממשית הוא אפשרי-
כשחותרים נגד הרוח, צריך לחתור קצת יותר מהר ממהירות הרוח.
מה שזה אומר בשפה עסקית, שזאת תקופה שמזמינה מאמץ לשיפור אמיתי, מצוינות וחידוד קצוות. עסק פעיל, שהווליום של הפעילות שלו ירד, צריך לחתור מהר יותר ולשפר טכניקה. לכל עסק יש את נקודות החוזקה שלו, ויש את אלו שצריכות לעבור תהליך דיוק ושיפצור, ושם חבויה היכולת לנצח את התקופה הזאת. הנה רשימת צ'ק ליסט חלקית לבחינה מהירה:
** התנהלות פיננסית- צמצום הוצאות קבועות, בניית תקציב לתכנון ובקרה, ניהול יומיומי של התזרים. ** חידוד אסטרטגיה- החל מרענון הזיכרון לסיבה שבזכותה הקמנו את העסק ועד הבנה עמוקה של הצרכים של הלקוחות. ** שיפור המוצר או השירות- זה הרגע לשפר את כל נקודות ממשק מול הלקוחות, לעשות כל שלב בתהליך השירות קל יותר, מהיר יותר, איכותי יותר. ** פיתוח מוצרים- יצירתיות ואמפטיה ללקוחות יכולים להוליד רעיונות נפלאים למוצרים חדשניים. ** מיתוג ותקשורת שיווקית- אם אתם סוחבים לוגו מיושן, אתר לא רלוונטי, דף פייסבוק עסקי מוזנח, זה זמן מצוין למתיחת פנים ** שיווק, שיווק, שיווק- אני מכירה עסקים רבים, שלאורך שנים של פעילות התנהלו מהמלצות של לקוחות בלבד, בלי מאמץ שיווקי מיוחד. עכשיו צריך לקפוץ למים ולתת בראש. פגישות שיתופי פעולה, פעילות במדיות החברתיות בהתאם לקהלים, כתיבת תוכן, דיוורים, יש אין סוף דרכים, לא כולן מתאימות לכל עסק, אבל ללא ספק, לכל עסק יש את הדרך המתאימה עבורו. ** תהליך מכירה- איך ואצל מי מתקבלת פניה חדשה, מה תסריטי השיחה, האם הוא האדם המתאים בעסק, איך נראית הצעת מחיר שיוצאת, האם מקפידים לחזור ולעשות פולואו אפ? כל אחד מהשלבים חשוב ויכול לבוא לידי ביטוי באופן מיידי בתזרים ** צוות עובדים- ת'אמת, זה צריך להיות הסעיף הראשון. צוות עובדים חזק, מגובש, מחויב, הוא החוסן האמיתי של העסק. אף פעם לא מאוחר להשקיע בעובדים בהדרכות מקצועיות. זאת תמיד השקעה משתלמת בעיניי.
כל בעל או בעלת עסק יודעים מה אצלם מצריך חידוד שפיצים. יכול להיות שהראש עכשיו טרוד בלחצים, חוסר וודאות וערפל שמאיטים את הקצב וגם המצב רוח לא בשיאו, אבל יש חוק אנושי פשוט, שמניסיוני עובד תמיד: עשיה מחלישה פחד החיסון הכי טוב לחששות זאת התקדמות. כל פעולה שעושים, גם אם קטנה, מפיגה קצת את הכבדות ומשפרת תזוזת אנרגיה. תתחילו לחתור (: בהצלחה וימים טובים!
Comments