top of page

בעסק מצליח אין "תקופות מתות"


ישנם עסקים רבים שבכל שנה חודש אוגוסט ואנרגיית "נדבר אחרי החגים" תופסת אותם בהפתעה.

ולמרות שחודש אוגוסט מגיע ואחריו החגים באופן קבוע, מדי שנה, התקופה הזו מייצרת אצלם האטה עסקית משמעותית.

זה קורה גם לי. השמש, החום, ההזמנות שזורמות עם הצעות לבילויים, הילדים שהופכים כל לילה ללבן. משהו בקיץ, בחום של לפני חגי תשרי גורם לנו לריחוף נעים. ממילא נדמה שאף אחד לא עובד עכשיו, אז למה אנחנו כן? "חודשים מתים", אומרים לי הלקוחות ומתכוונים לאווירת אוגוסט וספטמבר.

אבל כשהימים שאחרי החגים באמת מגיעים, אנחנו עלולים למצוא עצמנו מתניעים את העסק מחדש ולעיתים אפילו ממעמקיו של בור תזרימי.

אז למה זה קורה, איך מגיעים לשליטה הזו בעסק ובעצמנו, מה עושים ולמה תכנון מראש חשוב כל כך? הכל במאמר שלפניכם.


מישהו עובד בכלל?

ניר, שם בדוי, הוא בעל סטודיו להפקות וידאו. הוא הגיע אליי בקיץ הקודם עם כפכפים ונחת על הכיסא בעייפות. "שלושה לקוחות שכבר שלחתי להם הצעות מחיר ביקשו לדחות את הביצוע לאחרי החגים, שניים מהעובדים הכי חשובים שלי בחופשות קיץ עם הילדים. אני אומר לך, חבל על החשמל שאני משלם על המקום. עדיף לסגור וללכת לים. גם ככה אשתי רוצה להרוג אותי שהיא זו שצריכה כל הזמן לקחת חופש מהעבודה".

יש בקיץ אנרגיה מתגלגלת של חום אימים, קולגות וחברים שבחופשה, השמש והילדים שבבית – כל אלה, גורמים לנו לדחיינות. ממילא אף אחד לא עובד עכשיו, אז למה אנחנו כן? נכון, פגישות מתבטלות על ימין ועל שמאל, אווירה כללית של "סוף קורס" וכולם דוחים פרויקטים והצעות מחיר ל"אחרי החגים" – כי הם כבר מעבר לפינה.

אבל מצד שני, יש ימים מעטים כל כך בשנה שבהם אנחנו לא נשאבים אל השוטף ויכולים להתפנות למשימות שיפור, תכנון ובקרה כדי להגיע ל"אחרי החגים", במלוא העשייה והמרץ ולתקופה הזו של בשנה הבאה - ערוכים. ניר, כמעט ופספס את זה. לא חבל?


כשהכל מסביב "מת" - איך לייצר אנרגיה פנימית?

אחת המיומנויות החשובות לבעל עסק או יזם, היא היכולת שלא להתבוסס באנרגיה של חוסר עשייה אלא לייצר מנוע של מוטיבציה פנימית שלא תלוי באווירה חיצונית. כדי להניע את עצמנו מתוך דרייב פנימי ולהמשיך ליזום, לעשות ולייצר, כדאי שנהיה מודעים לנפילות האנרגיה שלנו. שווה להכין רשימה של משאבים ושואבים שמנתחת את האופן שבו אנחנו מנהלים ומטעינים את עצמנו מחדש באנרגיה. אז כן! קמים מוקדם לפעילות גופנית, נפגשים עם יועץ, מקשיבים לפודקאסט בדרך לעבודה ולא זונחים מסגרות של ליווי מקצועי וישיבות עם עובדים ושותפים. שומרים על מסגרת של עשייה, גם אם מדי פעם פורצים אותה כדי ללכת לים. לא נכנעים לאווירה הכללית, בוחרים מתי להתמסר אליה.


איך עושים את זה?

כמו כל דבר, מתכננים מראש. התכנון הוא חשוב מאין כמוהו. הוא מאפשר לנו להיצמד לתוכנית שהגדרנו מבלי להיות מוסטים בשל ירידת אנרגיה, לקחת בחשבון זמנים פחות אפקטיביים ולנצל אותם לשיפורים והתייעלויות, לנהל את ההוצאות שלנו מבלי תלות בגורמים סביבתיים או במצבי רוח ולגרום לנו להמשכיות עסקית, שיטתיות, לפיתוח מוצרים או שירותים חדשים, לבקרה ושיפור תהליכים מחודש לחודש, בין רבעון לרבעון ומשנה לשנה. אז אם התפנה לכם זמן, הנה חמישה טיפים כיצד להצמיח את העסק שלכם דווקא בתקופה "המתה".


  1. הציבו יעדים חודשיים שלוקחים בחשבון עונתיות ובנו תקציב שיש בו הוצאות והכנסות צפויות על פי חודשים ועונות.

  2. בנו תוכנית שיווק שבה המסרים תואמים לתקופה והיא לוקחת בחשבון את "התקופות המתות" גם בפלטפורמות השיווק.

  3. בנו מוצרים ושירותים הייחודים לעונה מסוימת. (ניר למשל, בנה מוצר חדש של הפקות וידאו לאירועים בקיץ).

  4. השתמשו בימים האלה שבהם אתם לא נשאבים אל השוטף לצורך פעילויות שדרוג ושיפור של האתר שלכם, של הפלטפורמה הפרסומית, מערכות אוטומציה, הטעמת מערכת CRM, הדרכות של מכירות ושירות וכמובן – בניית תוכניות שנתיות.

  5. שפרו את תוכנית קשרי הלקוחות שלכם – אתם יודעים הרי ש 20% מהלקוחות אחראים על 90% מההכנסות. הם שווים יחס. אז בנו התייחסות במסרים לחגים, ימי הולדת, כנס מיוחד והרצאות ללקוחות ועוד.


ומה עם ניר?

ניר בקיץ הזה בסדר גמור (:

העובדים שלו עסוקים מעל הראש בפרויקט הפקות הוידאו לאירועים שפיתח בקיץ שעבר והוא עצמו, מבלה עכשיו עם משפחתו בוינה הירוקה. ניר התאים את המוצרים שלו לעונתיות, כמות הפעילות השנתית של הלקוחות הקבועים שלו גדלה בשל שיפור תכנית קשרי הלקוחות שבנה, התפעול של העסק קל בהרבה כי הוכנסה מערכת CRM ועכשיו, בזמן שהוא מסייר בארמונות עתיקים, יש מי שמשדרג עבורו את האתר ואת הפלטפורמה הפרסומית. וניר, לא נסחף אל חוסר אנרגיה יותר. הוא ידע מתי היא תגיע, איך לנהוג בה ומתי להתמסר אליה. הוא, פשוט תכנן מראש.


אז נכון, לא פשוט להטעין את עצמנו באנרגיה כשמה שקורה סביבנו מושך אותנו לכיוונים אחרים לגמרי. אבל אם נתכנן מראש, כמו ניר, לא ניסחף למקום שפוגע בעסק שלנו ונגרום "לתקופה המתה", להיות מלאת חיים, לקוחות ואפקטיביות עסקית. זה לגמרי בידיים שלנו למלא את הימים האלה באנרגיה של התחדשות ובשפע של לקוחות והכנסות. וכן, זו לגמרי בחירה שלנו מתי להיות בחופש, בראש שקט.




55 צפיות0 תגובות

Bình luận


הצטרפו לניוזלטר של BRIGHT
קבלו את כל העדכונים והתוכן לצמיחה עסקית

תודה - ההרשמה הושלמה

bottom of page